Klubbens jubileumsbok 1935-1955

När Rotary fyllde 50 år och klubben samtidigt fyllde 20 år 1955 togs en spännande bok fram inom klubben – ett historiskt dokument med många bilder. Nu kan Du också ta del av denna!

Boken innehåller mycket av den unga stadens historia, med flera av de kraftfulla personligheter som grundade Katrineholm och gjort den till vad den är som medlemmar i vår Rotary-klubb.

På de många bilderna finns medlemmar, porträtt och från möten, så foton på olika fastigheter i staden och några kulturella verk – svartvita förstås – men klart spännande!

Boken är på totalt drygt 90 sidor, men förutom första och sista sidan scannade som liggande uppslag så Acrobat Reader anger 51 sidor – varav 49 alltså är uppslag. Något för hängmattan, på stranden eller att bläddra igenom en regnig dag?

Lästips på iPad: ladda ner PDF:en och läs i Acrobat Reader. Visa helsida, lägg skärmen ner och lås sedan skärmrotering så blir det enklare att se bildsidor på ”tvären” (vrida paddan utan att skärmen roterar med).

På äldre iPad låses skärmrotering med dragknappen på sidan, på nyare sveper man uppåt och avmarkerar autorotera-låset.

Mer om autorotering här.

Nu till boken – den stora PDF-filen med full upplösning är på 110 mb – den funkar fint på bra dator och padda med bredband: Hämta FULL upplösning här.

Mellanversionen på 56 mb ser aningen sämre ut om man zoomar mycket men rekommenderas i övrigt: Hämta mellanupplösning här.

Den lågupplösta versionen blir suddig och bilderna klart sämre, men om Din enhet inte orkar de andra så kanske denna på 13 mb fungerar: Hämta lågupplöst här.

Oavsett vilken Du väljer, öppna PDF-filen i Acrobat Reader som verkar fungera bäst på flest enheter.

Rotary Katrineholm, en del av historien
– då, nu och i framtiden!

Observera att scannern kört teckenigenkännig som verkat funka ganska bra på den löpande texten – så det går att söka på exempelvis namn, platser och länder. Tyvärr dock inte i roterad text med gruppfotonas namn.

Fotnot: Ursprungligen var endast män medlemmar i Rotary. Klubben har idag ca 30% kvinnliga medlemmar, hade sin första kvinnliga president 2003-04 och har 2018-19 sin 7:e kvinnliga president i Christina von Feilitzen.