Presidenten har ordet

Hej !

Jag heter Elisabet Thorson och är president i Katrineholm Rotaryklubb. Jag har varit rotarymedlem i ca 28 år och har haft funktioner såsom assisterande guvernör, president, sekreterare, ungdomsansvarig, programansvarig m.m.

Jag arbetar som advokat.

Rotary är en ideell internationell organisation och har en plats i FN:s generalförsamling som tack för sitt arbete för att främja förståelse och fred över nationsgränser. Rotary arbetar för fred mot krig, arbetar mot sjukdomar, för rent vatten och goda sanitära förhållanden genom Rotary Doctors. Rotary stödjer utbildning, ungdomsverksamhet och miljöfrågor som att rena Östersjön. I Rotarys regi drivs även Rotary Peace Center på olika platser i världen och även i Sverige, vid Uppsala universitet. Där bedrivs freds och konfliktforskning.

Det mest synliga projektet är att arbeta mot att utrota polio i samarbete med FN och UNESCO.

Katrineholm Rotaryklubb består av medlemmar som brinner för att förbättra våra samhällen och göra livet bättre för både människor lokalt som i världen. Lokalt är Rotary synligt genom de resestipendier som årligen delas ut till gymnasieungdomar i Katrineholm. Det uppmuntrar till både kunskap och internationell förståelse. Stipendier har lämnats till ungdomar så de kunnat delta i Stadium Sport Camps lägerverksamhet och andra läger som seglarläger för flickor.

På de gula bänkarna som Katrineholms kommun placerat ut på flera platser i kommunen har vi medlemmar genom vänliga samtal tillsammans med medmänniskor försökt arbeta för att skapa bättre förståelse för psykisk ohälsa.

Genom Carl Elmroths stiftelse delas det ut stipendier till lokala entreprenörer.

Internationellt kommer vi stödja ett vattenprojekt i västra Kenya genom Rotary Doctors, där en brunn kommer att renas. Genom reningen kan brunnen försörja ca 250 bybor med rent vatten vilket skyddar barn och vuxna mot sjukdomar.

Rotary är ett intressant yrkesnätverk och vi i Katrineholmhar har en lunchklubb med 61 medlemmar. På luncherna organiseras intressanta föredrag och aktiviteter där vi gör gott! Besök oss gärna på Katrineholm Rotaryklubb. Klubben tar gärna emot gäster som är intresserade av nätverket och vår verksamhet. Välkommen!

Trevlig Rotaryhälsning

Elisabet Thorson