Rotary Katrineholm delade ut 151.000 kronor i stipendier

På skolavslutningen i Duveholmshallen den 12 juni 2014  delade presidenten i Katrineholm Rotaryklubb, Harriet Nilsson, ut 7 stipendier om vardera 21.000 kronor till andraårselever i Duveholmsgymnasiet som valt språkinriktning.

Stipendiesumman är avsedd till en språkresa under sommaren som eleven själv får välja och administrera. På höstterminen kommer dessa elever till Rotarys lunchmöten och presenterar sina erfarenheter. Stipendiet instiftades till minne av den första studentexamen i Katrineholm 1948, och den stiftelse som bildades har förvaltats väl och avkastningen av de fonderade medlen utgör stipendiesumman. Under åren har långt över 100 ungdomar deltagit i programmet.

Två ytterligare stipendier förärades elever i KTC, Katrineholm Tekniskt College om vardera 2000 kronor från en stiftelse till minne av Rotarianen Carl Cedergren.

Text Lasse Westerdahl, juni 2014