Artisten Patrik Isaksson stortrivdes med 9-ans musikklasser!

Eleverna i musikklasserna från Södra skolan och Tallås hade övat in ett varierat program med sina mycket professionella musiklärare i Katrineholm.

Man hade övat och övat i ett hel år. Den stora dagen för Rotarykonserten kommer. Elfte året i rad. Nya 9-års elever och ny artist. Man blir lika imponerad! Man repeterar med artisten på förmiddagen och har ett genrep på eftermiddagen.

Eleverna berömdes i Katrineholms-Kurirens reportage för sina solistinsatser såväl som i olika grupperingar. En jazzgrupp med fd musikläraren Andreas Nord på saxofon gjorde att far- och morföräldrarna och även föräldrar och syskon tyckte att det svängde extra bra. ABBA framfördes med bravur och mycket mer.

Konserterna är ett samarbete mellan Katrineholm Rotaryklubb och Katrineholm Backa Rotaryklubb. Som traditionen bjuder så hälsades publiken välkommen av de båda klubbarnas företrädare samtidigt på scenen. Greta Lilliehöök-Hägg från ’Backa och inkommande presidenten i Katrineholm Rotary Erik Liljencrantz. Var var presidenten i Katrineholm Rotaryklubb? Harriet Nilsson var programledare och konferencier tillsammans med fd musikläraren Andreas Nord som nu sadlat om till fastighetsmäklare.

Syftet med konserterna är, att förutom att musikklasserna får sitt elddop, att göra gott i samhället. Temat för konserterna har i alla år varit ”Mot våld och droger”.

Rotaryklubbarna är ekonomiska garanter för alla omkostnader. Genom åren så har mer än en halv miljon kronor delats ut till olika projekt mot våld och droger i samhället. En konsertbilaga i Katrineholms-Kuriren ger annonsintäkter och är Rotarys verktyg till intäkter förutom biljettinkomsterna. Rotarianer från båda klubbarna samlade även in pengar med bössor och i pausen var publiken välinformead om syftet och skänkte spontant.

Eleverna medarbetar i Rotarybilagan och så gör givetvis de båda presidenterna. En egen Rotarytidning varje år som sprider PR för vårt varumärke! Harriet Nilsson delade ut årets bidrag till samhället genom att skänka kostnaden för 20 friplatser till unga som kan få deltaga i Sörmlandsidrottens prova på läger vid Duveholmshallen, som kallas Katrineholm Summer Camp. 15 olika sporter. En hel vecka. Deltagarna 8-12 år gamla. En bra förberedelse för ett sunt liv.

Två kvinnliga poliser i full mundering fick mottaga en stor check för polisens och sociala myndigheters fina initiativ med att ha ett tält på torget examensnatten där man serverar kaffe och bullar och mineralvatten och är allmänt vuxenstödjande. Allt för att de unga skall känna trygghet. Kvällen avslutades med Patrik Isaksson och eleverna som rev ner stora stående applåder och musiklärarna gick hem och kliade sig i sina huvuden och funderade över hur de skulle kunna överträffa sig själva ännu ett år!

Text. Lasse Westerdahl, maj 2014