Nationaldag Folkfest och 30 Rotarystipendiater

För fjärde året i rad delade Katrineholm Rotaryklubb ut stipendier till unga i staden mellan 11 och 14 år som får en hel vecka betald på Stadium Sports Camp i Norrköping.

Varje stipendium har ett värde av 3.000 kronor och bussresan till lägret sker den 6e juli med hemkomst den 12e. Överskottet av en konsert med Janne Schaffer samt donationer och sponsorsbidrag har möjliggjort satsningen från Rotary. Genom åren har Rotarys mål varit att de ambitiösa och goda kamraterna skall vara varannan pojke och flicka och varannan med svensk respektive utländsk härkomst.

Årets stipendieutdelning gavs bästa tänkbara publika inramning i Stadsparken i Katrineholm under Nationaldraget den 6 juni. Rotarys president Harriet Nilsson som VD för KFV marknadsföring var med och arrangerade dagen och hade bett bildningsnämndens ordförande Annelie Hedberg och inkommande president Erik Liljencrantz att förrätta utdelningen av diplomen. Tre grupper kom upp på scenen och applåderades. Sporterna fotboll, basket och multisport hade valts av klubben. Nu väntar en härlig upplevelse där man får vara hemifrån en hel vecka bland glada kamrater, kanske för första gången i livet.

Text Lasse Westerdahl, juni 2014