Distriktets hemsidetävling

Så var distriktets hemsidetävling avgjord, men fyra klubbar i distriktet fick inte vara med då man av olika skäl inte använder det av SRS tillhandahållna systemet.

Då vinnande klubb inte är offentlig ännu vill vi hylla de klubbar i distriktet som inte vann men har egna lösningar:

och Rotary Katrineholm som Du läser detta på.

Skälen att skapa en egen lösning och välja bort den av SRS tillhandahållna varierar säkert mellan klubbarna som gjort detta val.

I Katrineholm valde vi i mars 2015 att registrera en domän och sätta upp denna WordPress-baserade lösning då SRS stängde ner den tidigare lösningen så klubben blivit utan webbsida under april, därefter har det tillhandahållna systemet dragits med buggar, långsam sidvisning och är mycket begränsat. Alla tidigare artiklar försvann dessutom.

Den lösning vi kör i WordPress ger bl.a.:

• smidig redigering av sidor och artiklar med text, bild, filmklipp och bilagor
  • automatisk uppgradering med nya WordPress-versioner
  • utökning med program-modul och kalender-koppling (automatisk uppdatering i smartlur via iCal, Google Calendar eller Outlook)
  • egen utökning med närvaroregistrering i iPad
  • egen utökning med SMS- och epost-påminnelser till gästvärdar inför möten
  • en plattform för att fortsätta skapa utökningar till nytta för medlemmar

Att det är en lösning som inte SRS plötsligt stänger ner igen får vi på köpet – till priset att vi tyvärr ”är utom tävlan” i distriktets jämförelse av webbsidor.