Klubben i Rotary Norden

RotaryNorden2016-05Utgåva 5 av Rotary Norden utkom elektroniskt den 29:e augusti. På sid 31 omnämns klubbens jazz-konsert med insamling för att skicka ungdomar till Stadium Sports Camp. Läs nya utgåvan här:

Stort tack till Carina Wising på Kuriren och Lasse Westerdahl som skickade in den.

Nytt är att för att läsa Rotary Norden denna väg så krävs en enkel inloggning. Ange presidentens förnamn som både användarnamn och lösenord.

Skälet är ett svårbegripligt meddelande från den svenska tidningsredaktören att klubbens funktion för att läsa medlemstidningen Rotary Norden skulle bryta mot upphovsrätten.

Att som medlem i organisationen på klubbens webbsida *inte* få visa upp organisationens medlemstidning låter märkligt. Det finns heller inget kommersiellt värde som riskerar förstöras genom att erbjuda klubbens medlemmar fler vägar att ta del av medlemstidningen.

Tekniskt är sidorna främst ett test med diverse förbättringar gentemot den enkla sida tryckeriet erbjuder för elektronisk läsning med moment som:

+ sökbarhet över alla utgåvor

+ PDF-filer med nedskalad storlek (ex: utgåva 5 är 599 mb som PDF hos tryckeriet, nedskalad till 54 mb i klubbens lösning)

+ tidigare utgåvor från det föregående tryckeriet är också med (år 2008 till 2013)

+ bild av senaste utgåvans framsida på klubbens webbsida

Lösningen försöker också snabbt informera medlemmarna när den nya utgåvan finns tillgänglig genom ett mail med bild på den nya utgåvans framsida (detta har dock inte funkat perfekt de senaste gångerna då tryckeriet lagt upp en äldre PDF först).

I den app Rotary Norden tagit fram dröjer det flera dagar extra innan nya utgåvor visas. Och även flera dagar efter den senaste utgåvan annonserats via mail från Rotary Sverige, så visas den inte på den översiktssida man når genom att på www.rotary.se klicka på Press/Nyheter, så Tidningar och där ”Klicka här för att läsa RN” utan enbart genom klick på länk i mailet.

Detta är nu inte avsett som kritik, än mindre ett försök att stjäla någon upphovsrätt, utan som möjliga förbättringar som gör det enklare för fler medlemmar att ta del av medlemstidningen på olika sätt. En förhoppning är ju faktiskt att organisationen och dess tidning kan nå fler och spara både pengar och miljö genom en utökad elektronisk distribution.