Stipendier på 180 tkr

resestipendier_2015_smlPå lördagen hade Duveholmsgymnasiet sin avslutning och Rotary Katrineholm kunde dela ut resestipendier till 8 elever i 2:a ring och 2 stipendier till KTC-elever till ett totalt värde av 180 000 kr!

När Katrineholms första gymnasieskola (fast det hette realskola på den tiden) startades samlade klubbens medlemmar in 10 000 kr vars avkastning skulle gå till resestipendier för elever som läser språk 3 år. Idag räcker avkastningen till hela 8 stipendier om 22 000 kr vardera. Eleverna genomför sin språkresa under sommaren och gästar under hösten Rotaryklubben för att berätta om sina upplevelser och lärdomar. Vi gratulerar de 8 tjejerna som med glada miner mottog stipendierna på scen i Duveholmshallen.

Klubben delade även ut 2 stipendier om 2 000 kr till Carl Cedergrens minne till avgångselever på KTC – Katrineholms Tekniska College.

Resestipendier 2015

(klubben strävar efter ett jämnt genusperspektiv, i år blev det 8 tjejer som fick resestipendierna och 2 killar som fick KTC-stipendierna men lägger man till de 26 elever i åk 7 vi skickar på Stadium Sports Camp där det är flest killar blir totalen ganska jämn – kommande år skulle vi dock gärna skicka fler tjejer på Sports Camp och fler killar på språkresa)