Presidenten har ordet 15/16

RotaryTema201516Det är kul att vara med i Rotary. Fast länge trodde jag inte det. Trots vänners ihärdiga försök under många år tackade jag vänligt men bestämt nej med motiveringen att »det där passar inte mej«. Men jag tänkte »åh, vilket tråkigt ställe för inbördes beundran«. Och vännernas frågor upphörde.

När jag flyttade till Björkvik kom nya propåer. Till min egen förvåning tänkte jag, »ja, varför inte, det skadar väl inte att hänga med på några luncher«. Det gjorde det inte. Det var ju riktigt kul. Träffade direkt flera glada gamänger som hade samma humor som jag. Så ok då, jag kan väl bli medlem. Och det var ett trevligt avbrott att på måndan ställa kosan till Katrineholm, göra några ärenden och äta lunch på Statt. Skratta med allt fler »bekanta«, även om jag har otroligt svårt för namn, och varje gång få nya kunskaper genom dom föredrag som alltid följer på själva måltiden.

Ganska snart gick det upp för mig vilket fantastiskt arbete Rotary gör, både lokalt i Katrineholm och ute i världen. Här hemma ger vi många ungdomar vidgade vyer genom resestipendier för språkstudier utomlands, vi ser till att ett stort gäng får komma på en veckas läger på Stadium Sports Camp i Norrköping. Vi har ett hantverksstipendium och ett entreprenörsstipendium. Där ute går Rotary i spetsen för den fruktansvärda sjukdomen polios utrotande. Och akuthjälp vid katastrofer.

President Lasse HoffmanAtt göra världen lite bättre, att bidra med lite åt rätt håll, det får jag nu vara med om. Det känns bra. Så från att vara skeptiker är jag nu president. Du är också välkommen till Rotary Katrineholm. Att vidga dina vyer. Att ta del i vårt arbete. Att göra gott.

Lasse Hoffman
President Rotary Katrineholm 2015/16

(epost-adress med skydd mot datainsamling)